دانشجویان مهندسی معدن دانشگاه صنعتی شاهرود
پاتوق بلاگ
 
 

نگ الماس

اَلماس یکی از سنگ‌های قیمتی و یکی از آلوتروپ‌های کربن است که در فشارهای بالا پایدار است. آلوتروپ دیگر کربن گرافیت نام دارد.

انگشتر الماس

انگشتر الماس


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 19 بهمن 1391برچسب:, :: 22:34 :: توسط : monika.shariati


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 19 بهمن 1391برچسب:, :: 22:21 :: توسط : monika.shariati

گوگرد به صورت آزاد و به صورت ترکیبی موارد مصرف بسیاری دارد ولی بیشترین کاربرد آن برای ساخت ترکیبات شیمیایی و فرآورده‌های میانی در چرخه صنعت است.


 

بیشترین مصرف گوگرد در سال‌های پیشین در صنایع کشاورزی و تهیه کودهای فسفاتیک بوده‌است گوگرد صنعتی بازیافت شده از هیدروکربن‌ها در ونکوور گوگرد یکی از اجزای باروت می‌باشد. همچنین گوگرد برای جوشکاری لاستیک به کار می‌رود. گوگرد به عنوان ماده از بین برنده قارچ و همچنین ضدعفونی کننده و کود به کار می‌رود گوگرد برای تهیه اسید سولفوریک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. گوگرد همچنین برای ساختن چندین نوع کاغذ، ماده سفیدکننده و به ...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 19 بهمن 1391برچسب:, :: 22:15 :: توسط : monika.shariati

 

              File:HET Dome.jpg

                .رصدخانه مکدونالد دانشگاه تگزاس در آستین.

نخستین بار ۱۰هزار سال قبل از میلاد مسیح شیشه در غرب آسیا تولید شد.و تمدن های اولیه خیلی زود دریافتند که شیشه ی محدب خاصیت بزرگنمایی دارد عینک در حدود سال ۱۳۰۰ میلادی در ایتالیا اختراع شد اما تلسکوپ ۳۰۰ سال بعد پدید آمد. و مخترع آن عینک سازی آلمانی به نام هانس لیپرشی بود.او در سال ۱۶۰۸ برای ثبت اختراعش اقدام کرد اما او اولین نفری نبود که خاصیت ترکیبی عدسی ها را اختراع کرد در حدود سال ۱۶۰۹ میلادی گالیله ستاره شناس ایتالیایی یک تلسکوپ ساده اختراع کرد

در دهه ۲۰ ه.ش اولین تلسکوپ وارد ایران شد و این تلسکوپ همراه کلی وسایل نجومی و ساعت آفتابی در حال حاضر در گنجینه ی آستان قدس رضوی در مشهد است.

  

گالیله نشان داد که راه شیری از میلیون ها ستاره ی کم نور تشکیل شده است.

شما می توانید با تلسکوپ غیرحرفه ای ۴۰-۵۰۰ سال نوری را در فضا مشاهده کنید.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 4 بهمن 1391برچسب:, :: 10:9 :: توسط : SaeedeH-A

 

در مرز بین آریزونا  و Utah  پدیده فوق العاده سنگ قرمز قرار دارد. موج متشکل از توده های ماسه ای ۱۹۰ میلیون ساله ای که سنگ شده اند. همین مقدار اطلاعات ناچیز در مورد این نوع چینه بندی حاصل ۵ کیلومتر پیاده روی منظم در این منطقه است.

۲٫ دره آنتلوپ (آریزونا – آمریکا)

دره آنتلوپ

این دره باریک  که در در آریزونا  در جنوب غربی آمریکا واقع شده است بیشترین بازدید و عکس را به خود اختصاص داده است. این دره  دارای دو قسمت کاملاً مجزای بالایی و پایینی است. Tse’ bighanilini نامی‌ است که برای قسمت بالایی در نظر گرفته شده است و به معنای مکانی است که آب از صخره ها سرازیر می‌شود. Hasdestwazi, نامی‌ است که برای قسمت پایینی در نظر گرفته شده است و به معنای آرک های مارپیچی سنگی می‌باشد.

۳٫ حفره بزرگ آبی رنگ  (بلیز)

http://www.seemorgh.com/uploads/1391/01/a391_hole.jpg

این حفره در ۱۰۰ کیلومتری خاک اصلی بیرون از بلیز قرار دارد. یک حفره تقریباً مدور بزرگ از این سر تا آن سرش حدوداً ۴۰۰ متر است. این حفره در رده حیرت آور ترین سایتهای شیرجه است که بر روی زمین قرار دارد. عمق آب در داخل این حفره ۱۴۵ متر  و رنگ آب عمیق این حفره به دلیل همین عمق زیاد آب می‌باشد.

۴٫ غار کریستالی هیولاها (مکزیکو)

غار کریستالی هیولاها

در غاری در جنوب مکزیکو ژرفا و عمق را می‌توان مشاهده کرد این کریستالها در غاری طبیعی تشکیل شده اند که بطور کلی محصور در بستر سنگی است. بستر زمین پر از کریستالهایی به بلندی درخت کاج در شکل و گاهی بلند در شکلها و فرمهای گوناگون به رنگهای نقره ای و طلایی مات می‌باشند. غار کریستالی در بین همان توده های سنگ آهکی یافت شده که میزبان توده های کانی نقره – روی – مس که توسط معدن استخراج شده است می‌باشد و احتمالاً توسط همان جریانهای ناقل گرمایی حل شده اند که موجب رسوب فلزات با سنگ گچی که در حین مراحل کاهشی کانی شدن به حالت کریستالی درآمده اند شده است.

۵. چشم صحرا (موریتانی)

چشم صحرا

این شکل طبیعی حیرت آور واقع درموریتانی در جنوب غربی بیابان ساهارا  با قطر ۳۰ مایل (هر مایل ۱۶۰۰ متر است) انقدر بزرگ است که از فضا هم قابل مشاهده می‌باشد. این پدیده که چشم صحرا نام گرفته است گمان می‌رفت که بر اثر برخورد شهاب سنگ به زمین ایجاد شده باشد اما باور امروزه زمین شناسان بر آن است که این پدیده محصول فرسایش است اما دلیل دایره ای بودن آن هنوز رازیست که بر همگان پوشیده مانده است.

۶٫ غار دریاچه آبی رنگ (برزیل)

http://www.seemorgh.com/uploads/1391/01/a391_bluelake.jpg

منطقه Mato Grosso do Sul در برزیل (خصوصا شهر آرام Bonito)  به وجود تعداد زیادی دریاچه زیر زمینی شگفت انگیز چون: Gruta do Lago Azul ,  Gruta do Mimoso,  Aquário Natural می‌نازد. Gruta do Lago Azul مشهور (غار دریاچه آبی رنگ) یک اثر تاریخی طبیعی است که داخلش توسط استالاکتیت و استالاگمیت  و یک دریاچه آبی بزرگ و شگفت انگیز ساخته شده است. اما زیبایی دریاچه بر تاثیر گذاری این غار بیشتر مدیون زیبایی دریاچه داخل آن است.. این پدیده از سازندهای زمین شناسی  بسیار متنوعی برخوردار است اما رنگ آبی تیره داخل دریاچه بر زیبایی آن افزوده است.

۷٫ گذرهای غول پیکر (ایرلند)

http://www.seemorgh.com/uploads/1391/01/a391_causeway.jpg

این پدیده منطقه ای با ۴۰ هزار ستون بازالتی متصل به هم است که نتیجه یک فوران آتشفشانی قدیمی‌ بوده و درساحل شمال شرقی ایرلند شمالی قرار دارد. شکل اکثر ستونها شکلی شش ضلعی دارند اما بعضی از ستونها ۴، ۵، ۷ یا ۸ وجه دارند. ارتفاع بلندترین ستون در حدود ۱۲ متر است  و در بعضی از قسمتها ضخامت گدازه های جامد شده ۲۸ متر می‌باشد. بر طبق نظر سنجی سال ۲۰۰۵ از خوانندگان رادیو تایمز چهارمین پدیده طبیعی شگفت انگیز  واقع درپادشاهی انگلستان می‌باشد.

۸٫ دروازه جهنم (ترکمنستان)ْ    

دروازه جهنم

نامی‌که افراد محلی برای این مکان گذارده اند دروازه جهنم می‌باشد. این مکان در نزدیکی شهر کوچک درواز (Darvaz ) در ترکمنستان می‌باشد. ۳۵ سال قبل زمانی که زمین شناسان برای استخراج گاز در حال حفاری بودند به طور ناگهانی غاری زیر زمینی پیدا کردند  که بسیار بزرگ بود، همه سایت حفاری با همه تجهیزات شروع به حفاری نمودند. کسی جرات نداشت که وارد غار شود زیرا که غار مملو از گاز بود بنابراین آنها غار را آتش زدند تا هیچ گاز سمی‌ نتواند از حفره خارج شود. از آن زمان به بعد این غار در حال سوختن می‌باشد. کسی نمی‌داند که در طی این سالها چند هزار تن گاز سوخته است اما به نظر می‌آید که بی نهایت باشد.  

۹٫ صخره موجی (استرالیا)

صخره موجی

صخره موجی یک سازه سنگی طبیعی است که در غرب استرالیا واقع شده است. نام این پدیده از این حقیقت که شکلی شبیه یک موج باند اقیانوس شکن دارد گرفته شده است. برون زاد این پدیده شامل چندین هکتار می‌باشد. قسمت موج صخره دارای ۱۵ متر ارتفاع و ۱۱۰ متر طول می‌باشد یک وجه از این پدیده که به ندرت در عکسها به تصویر کشیده می‌شود دیوار حائل و محافظ از نیمه بالایی صخره می‌باشد. این دیواره دارای لبه هایی است که اجازه می‌دهد آب باران در یک سد جمع گردد. این سد در سال ۱۹۵۱ توسط سازمان کارهای ساختمانی دولتی ساخته شد.

۱۰٫ تپه های شکلات (فیلیپین)

تپه های شکلات

در شهر بوهول (Bohol) در فیلیپین یک سازه زمین شناسی کاملاً غیرمعمولی به نام تپه های شکلات وجود دارد  این پدیده منطقه ای به وسعت ۵۰ کیلومتر مربع است که پوشیده از ۱۲۶۸ تپه مخروطی شکل هم اندازه می‌باشد . در مورد دلیل وجود این پدیده فرضیه های زیادی وجود دارد از جمله این فرضیه ها می‌توان به تغییر شکل ساده سنگهای آهکی، وقوع آتشفشان در زیر اقیانوس و بالا آمدن سطح دریا اشاره کرد اما نظریه ای که اخیرا  مطرح شده این است که یک آتشفشان فعال قدیمی‌به خود نابود سازی پرداخته و سنگهای بزرگی از آن بیرون افتاده است  و سپس با سنگهای آهکی پوشیده شده است و بعدها از بستر اقیانوس بیرون آمده است.

 


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 29 آذر 1391برچسب:, :: 12:16 :: توسط :

شما میتونید از طریق لینک زیر تمامی گزارش کار های مربوط به آزمایشگاه شیمی عمومی این ترم رو دانلود کنید البته اینو بگم که از نظر اعداد و ارقام یه سری تفاوتهای کوچیک با آزمایشهای ما دارن اما شما میتونید با تغییر دادن اعدادش گزارشی بی نقص بنویسید . در ضمن فرمت فایل pdf هست و عینا همون آزمایش هایی که ما انجام میدیم رو نوشته باز بگید وبلاگ بده !!!!!


لینک دانلود : http://uplod.ir/xau5wxeu1qfy/General_Chimical_LAB1__www.mohande30.com_.pdf.htm


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 14 آذر 1386برچسب:, :: 20:17 :: توسط : aliomid

 

آیا نسخه دومی از شما ، یک رونوشت از خود شما وجوددارد که همین الان مشغول خواندن این مقاله باشد؟

آیا شخصی دیگر با اینکه شما نیست، روی سیاره ای به نام زمین با کوه های مه گرفته ، مزارع حاصل خیز و شهرهای بی در و پیکر در منظومه خورشیدی که هشت سیاره دیگر نیز دارد، زندگی می کند؟

آیا زندگی این شخص از هر لحاظ درست عین زندگی شما بوده است؟

اگر جوابتان مثبت است ، شاید در این لحظه او تصمیم بگیرد این مقاله را تا همین جا رها کند در حالی که شما به خواندن مقاله تا انتها ادامه خواهید داد. …

 

 

نظریه جهان های موازی

اندیشه وجود یک خود دیگر نظیر آنچه که در بالا شرح آن رفت عجیب و غیر معقول به نظر می رسد، اما آنگونه که از قرائن بر می آید انگار مجبوریم آن را بپذیریم. زیرا مشاهدات نجومی از این اندیشه غیر مادی پشتیبانی می کنند. بنابر این پیش بینی ساده ترین و پر طرافدار ترین الگوی کیهان شناسی که امروزه وجود دارد، این است که هر یک از ما یک جفت (همزاد) داریم که در کهکشانی که حدود ۲۸۰ ^ ۱۰ متر دورتر از زمین قراردارد، زندگی می کنند .

این مسافت آنچنان زیاد است که بطور کامل خارج از هر گونه امکان بررسی های نجومی است اما این امر واقعیت وجود نسخه دوم ما را کمرنگ نمی کند. این مسافت بر اساس نظریه احتمالات مقدماتی برآورده شده و حتی فرضیات خیالپردازانه فیزیک نوین را نیز در بر نگرفته است .

فضای بیکران

اینکه فضا بیکران است و تقریبا بطور یکنواخت از ماده انباشته شده است، چیزی که مشاهدات هم آن را تأیید می کنند. در فضای بی کران حتی غیر محتمل ترین رویدادها نیز بالاخره در جایی ، اتفاق خواهند افتاد.

در این فضا ، بینهایت سیاره مسکونی دیگر وجود دارد، که نه تنها یکی بلکه تعداد بیشماری از آنها مردمانی دارند که شکل ظاهری ، نام و خاطرات آنها دقیقا همان هاست که ما داریم. به ساکنانی که تمامی حالت های ممکن ار گزینه های موجود در زندگی ما را تجربه می کنند. من و شما احتمالا هرگز “خود” های دیگران را نخواهیم دید .

وسعت عالم

دورترین فاصله ای که ما قادر به دیدن آن هستیم، مسافتی است که نور در مدت ۱۴ میلیارد سال که از انفجار بزرگ و آغاز انبساط عالم سپری شده است، طی می کند. دورترین اجرام مرئی هم اکنون حدود ۲۶^۱۰×۴ متر دور تر از زمین قرار دارند. این فاصله که عالم قابل مشاهده توسط ما را تعریف می کند.

به طور مشابه ، عالم های خود های دیگر ما کراتی هستند به همین اندازه ، که مرکزشان روی سیاره محل سکونت آنهاست. چنین ترکیبی ساده ترین و سر راست ترین نمونه از جهان های موازی است. هر جهان تنها بخشی کوچک از “جهان چند گانه” بزرگتر است.

جدال فیزیک و متا فیزیک

با این تعریف از جهان ممکن است شما تصور کنید که مفهوم جهان چند گانه تا ابد در محدوده قلمرو متا فیزیک باقی خواهد ماند. اما باید توجه داشت که مرز میان فیزیک و متا فیزیک را این مسأله که یک نظریه از لحاظ تجربه قابل آزمون است، یا خیر تعیین می کند نه این موضوع که فلان نظریه شامل اندیشه های غریب و ماهیت های غیر قابل مشاهده است .

مرز های فیزیک به تدریج با گذر زمان فراتر رفته و اکنون مفاهیمی است بسیار انتزاعی تر نظیر زمین کروی ، میدان الکترو مغناطیسی نامرئی ، کند شدن گذر زمان در شرعتهای بالا ، برهم نهی کوانتومی ، فضای خمیده و سیاهچاله ها را در بر گرفته است. طی چند سال گذشته مفهوم جهان چند گانه نیز به این فهرست اضافه شده است .

پایه این اندیشه بر نظریاتی است که امتحان خو را به خوبی پس داده اند. نظریاتی همچون نسبیت و نظریه مکانیک کوانتومی ، افزون بر آن به دو قاعده اساسی علوم تجربی نیز وفادار است. که پیش بینی می کنند و می توانند آن را دستکاری نمایند .

انواع جهان های موازی

دانشمندان تاکنون چهار نوع جهان موازی متفاوت را تشریح کرده اند. هم اکنون پرسش کلیدی وجود یا عدم جهان چند گانه نیست ، بلکه سوال بر سر تعداد سطوحی است که چنین جهان می توان داشته باشد .

یکی از نتایج متعدد مشاهدات کیهان شناسی اخیر این بوده است که جهان های موازی دیگر مفهومی خیالپردازانه و انتزاعی صرف نیست. به نظر می رسد که اندازه فضا بینهایت است. اگر این گونه باشد، بالاخره در جایی از این فضا هر چیزی که امکان پذیر باشد واقعیت خواهد یافت. اصلاً مهم نیست که امکان پذیری آن تا چه حد نامتحمل است

فراسوی محدوده دید تلسکوپ های ما ، نواحی دیگری از فضا کاملا شبیه آنچه که پیرامون ماست وجود دارند آن نواحی یکی از انواع جهان های موازی هستند. دانشمندان حتی می توانند محاسبه کنند که این جهان ها بطور متوسط چقدر با ما فاصله دارند و مهم تر از همه اینکه تمامی اینها فیزیک حقیقی و واقعی است .

زمانی که کیهان شناسان با نظریاتی روبرو می شوند که از استحکام لازم برخوردار نیستند، نتیجه می گیرند که جهان های دیگر می توانند ویژگیها و قوانین فیزیکی کاملا متفاوتی داشته باشند. وجود این جهان ها بسیاری از جنبه های پرسش بنیادی در خصوص ماهیت زمان و قابل درک بودن جهان فیزیکی را پاسخ داد.


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 13 آذر 1391برچسب:جهان موازی , :: 13:18 :: توسط :

The earth’s crust


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 13 آذر 1391برچسب:, :: 11:53 :: توسط : aliomid


ارسال شده در تاریخ : 6 آذر 1391برچسب:, :: 21:25 :: توسط :

پرش به: ناوبری، جستجو

قانون نظام مهندسی معدن، قانونی است که به منظور بکارگیری بهترین شیوه‌های علمی و رعایت اصول و قواعد فنی و مهندسی به منظور افزایش بهره وری منابع معدنی[۱]، در بهمن ماه ۱۳۷۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی ایران رسید.[۲]


این قانون کلیه حرفه‌های مهندسی معدن (شامل حرفه‌های مهندسی، کارشناسی و کاردانی مرتبط با فعالیتهای معدنی) و فعالیتهای معدنی (شامل کلیه عملیات پی جویی برای یافتن کانسارها و اکتشاف و استخراج معادن و کانه آرایی کانسنگ و فرآوری مواد معدنی و متالورژی استخراجی) را در برمی گیرد. [۱]

به منظور نیل به اهداف این قانون و مشارکت بیشتر مهندسان، در سال ۱۳۸۱ سازمانی به نام سازمان نظام مهندسی معدن، در هر استان تشکیل و براساس شرایط مندرج در قانون، اقدام به عضوگیری از مهندسان و کاردانان مرتبط با فعالیتهای معدنی می‌نماید.[۳]

اهداف 

بنابر ماده ۲ قانون نظام مهندسی معدن، اهداف و وظایف نظام مهندسی معدن عبارتند از:

  • حفظ و افزایش بهره‌وری منابع معدنی که سرمایه‌های ملی تجدیدناپذیر هستند.
  • تنسیق امور مربوط به مشاغل و حرفه‌های فنی و مهندسی در فعالیتهای معدنی.
  • تأمین موجبات رشد و اعتلای مهندسی معدن در کشور.
  • ترویج اصول فنی و مهندسی معدن در فعالیتهای معدنی.
  • بالا بردن کیفیت خدمات مهندسی و نظارت بر حسن اجرای خدمات.
  • ارتقای دانش فنی صاحبان حرفه‌ها در بخش معدن.
  • وضع مقررات به منظور اطمینان از رعایت اصول ایمنی بهداشت بهره‌دهی مناسب حفظ محیط زیست صرفه اقتصادی و نظارت بر اجرای آن.
  • فراهم ساختن زمینه همکاری میان وزارت صنایع و معادن و تشکلهای مهندسی حرفه‌ای و صنعتی در بخش معدن.
  • ایجاد زمینه‌های مشارکت صاحبان حرفه‌های مهندسی معدن در تهیه و اجرای طرحهای توسعه و عمرانی کشور.
  • ایجاد و تحکیم روابط حرفه‌ای در سطح ملی و بین‌المللی و معرفی نمایندگان برای شرکت در مجامع علمی و فنی.

ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 16 آبان 1386برچسب:, :: 10:52 :: توسط : aliomid

در اين قسمت به معرفی دروس رشته مهندسی معدن (استخراج) می پردازم.
در اين رشته مابا درس هايی از جمله نقشه کشی صنعتی؛ اجزای ماشين؛ استاتيک ؛ ديناميک ؛ مقاومت مصالح ؛ مکانيک سيالات ؛ مبانی مهندسی برق ؛ نقشه برداری عمومی ؛
عمليات نقشه برداری ؛ نقشه برداری معدن ؛ ماشين های حرارتی ؛ زمين شناسی عمومی ؛ بازديد زمين شناسی ؛ زمين شناسی ساختمانی ؛ زمين شناسی اقتصادی ؛ کانی شناسی ؛ سنگ شناسی ؛ برداشت زمين شناسی ؛ شيمی فيزيک ؛ کارتو گرافی و فتوژئولوژی؛ اصول اکتشاف و ارزيابی ذخاير ؛ بازديد معدن ؛ چالزنی و آتشباری ؛ حفر چاه و تونل ؛ ترابری در معدن؛
مکانیک سنگ ؛ نگهداری در معدن ؛ تهویه در معادن ؛ روش های استخراج روباز ؛ روش های استخراج زیر زمینی ؛ آبکشی در معادن کانه آرایی ؛ اقتصاد معدنی ؛ خدمات فنی در معادن ؛ اصول طراحی معادن آشنا می شويم . اين دروس جزو دروس اختصاصی معدن است .
درئس پايه اين رشته عبارت اند از : رياضيات ۱.۲معادلات دیفرانسیل ؛ آمار و احتمالات مهندسی؛ برنامه نویسی کامپیوتر ؛ فیزیک ۱.۲.۳؛آزمایشگاه فیزیک ۱.۲؛ محاسبات عددی ؛ شیمی عمومی و آزمایشگاه شیمی عمومی می باشد. دروس عمومی هم که در بین تمام رشته ها مشترک است. علاوه بر این ها این رشته دارای دو کارگاه ؛ دو کارآموزی و یک پروژه است.
در زیر بعضی از دروس بالا را هر چند مختصر برای آشنایی بیشتر شما شرح خواهم داد :
آبکشی در معادن : چون تمام تونل های راه ؛ مترو ؛ انتقال آب و تونل های معدنی در دل کوه و یا زیر زمین می باشد باید روش هایی اتخاذ شود که از نفوذ آب جلو گیری شود این درس به این مطالب می پردازد.
نگهداری در معادن : به مجوعه عملياتی که برای جلوگيری از ريزش کوه و سنگ در داخل تونل است می پردازد.
حفر چاه و تونل : به نحوه احداث تونل ها می پردازد.
چالزنی و آتشباری : به شناخت و مطالعه مواد منفجره و همچنين
نحوه استفاده از آن ها و زدن چال ها می پردازد.
ترابری در معادن : اين درس به مسائلی در ضمينه روش های حمل و نقل مواد معدنی و باطله و همچنين تجهيزات معدنی به صورت افقی يا قائم می پردازد.


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 2 آبان 1386برچسب:, :: 17:6 :: توسط : ARMIN♥♥MOLODI

استفاده از روشهاي مدرن و مكانيزه در استخراج سنگ معدن در معادن روباز متداول مي‌باشد. از نظر ظرفيت معادن روباز طلا نسبتا كوچكتر از معادن روباز مي‌باشد و احتياج به تجهيزات مكانيكي كوچكتري دارند، نمونه بارز اين نوع معادن، كانسارهاي cortez, carlin در آمريكا مي‌باشد كه از سالهاي 1960 استخراج آنها شروع شده است.
هزينه استخراج هر تن سنگ معدن به روش روباز معمولا كمتر از نصف هزينه استخراج به روش زيرزميني است و اين نسبت حتي يا يك دهم مي‌تواند تقليل يابد. عوامل مهم كه باعث پائين آمدن هزينه استخراج در معدن روباز مي‌گردد شامل نسبت باطله‌داري معدن (Stripping-Ratio) ظرفيت استخراج و نوع سنگ معدن مي‌باشد.
نوع ساده‌تر معادن روباز، معادن با سنگهاي آبرفتي و بسيار نرم مي‌باشد كه براي استخراج آنها احتياج به حفاري و آتشباري هم نيست. در اين نوع معادن كه نظير آن در كشور روسيه زياد مي‌باشد با استفاده از دستگاههاي بزرگ و متحرك (Dredge) ماده معدني نرم استخراج و به محل بارگيري انتقال داده مي‌شود. هزينه استخراج در اين نوع معادن بدليل اينكه حفاري و آتشبازي وجود ندارد به مراتب پائين‌تر از معادن روباز معمولي است.
روش روباز كانسارهايي بكار برده مي‌شود كه از نظر نزديكي به سطح زمين در شرايط مناسبي قرار داشته باشد، در صورتي كه كانسار در عمق و در فاصله بيش از حد اپتيمم از سطح زمين واقع باشد در اين صورت بايسيتي به روش زيرزميني استخراج گردد. حد بين انتخاب روش روباز و زيرزميني با توجه به عمق كانسار و بر اساس محاسبه Stripping Ratio انجام مي‌گيرد.
بطور كلي كاربرد روشهاي مختلف در كانسارهاي طلا بستگي كامل به نحوه تشكيل ماده معدني و شكل رگه يا توده دارد. مثلا در كانسارهاي رگه‌اي كه معمولا در اعماق زياد يافت مي‌شوند به روش زيرزميني (Cut & fill) استخراج مي‌شوند. هر چه عيار در رگه بيشتر باشد عمق معادن قابل استخراج و پيچيدگي رگه مي‌تواند افزايش يابد (عيار بيش از 10 گرم در تن و ضخامت رگه تا حداقل 20 سانتيمتر در معادن بسيار عميق) در حالي كه اگر عيار كاهش يابد (تا 3 گرم در تن) استخراج معدن بصورت زيرزميني و نزديك به سطح زمين خواهد بود. در كانسارهاي توده‌اي و با رگه‌اي ضخيم كه معمولا داراي عيار پائيني هستند. (تا ميزان حداقل يك گرم در تن) معمولا ذخيره معدن زياد بوده و امكان استفاده از دستگاه هاي مكانيزه و استخراج روباز بيشتر مي‌باشد. اين نوع كانسارها بدليل عيار كم با روشهاي ارزان قيمت نظير شستشوي تپه‌اي (Head Leaching) استحصال مي‌گردند.

 


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 2 آبان 1386برچسب:, :: 16:53 :: توسط : ARMIN♥♥MOLODI


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 2 آبان 1391برچسب:, :: 12:33 :: توسط : aliomid

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دانشجویان مهندسی معدن دانشگاه صنعتی شاهرود و آدرس shahroodut-mine.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 28
بازدید دیروز : 29
بازدید هفته : 65
بازدید ماه : 65
بازدید کل : 2962
تعداد مطالب : 143
تعداد نظرات : 207
تعداد آنلاین : 1

data/time-data.js">
مشاهده جدول کامل ليگ برتر ايران
داستان روزانه